Makanan yang najis Penyembuhan keras

Makanan yang najis Penyembuhan keras

Semua orang mengalami sembelit sekarang dan kemudian. Tetapi apa yang anda lakukan jika ia adalah satu kejadian setiap hari?

Usus manusia adalah paling selesa apabila menghasilkan najis (buang air besar) yang konsisten wajar dan saiz. "A pisang perang" adalah cara yang baik untuk memikirkan najis yang ideal - tidak terlalu keras, tidak terlalu lembut, tidak terlalu besar, tidak terlalu kecil. Otot-otot usus besar direka untuk bergerak yang lembut, pisang bersaiz najis hak pada keluar. Kolon mempunyai kesukaran membuang air besar lebih keras, sama ada kecil atau besar.

Walaupun penyakit tertentu dan banyak ubat-ubatan menyebabkan sembelit, punca yang paling biasa adalah serat yang tidak mencukupi dalam diet. Manusia bertamadun tidak makan serat larut yang cukup untuk menjaga usus dengan baik dikawal. Serat larut adalah jenis yang boleh menyerap air untuk melembutkan najis: berfikir kekacang. Kering, kacang keras boleh bertukar kepada bubur jika direndam dan dimasak cukup lama untuk menyerap air yang mencukupi. Serat larut tidak diserap dari usus; ia akan melalui belum diproses, berjemur air tambahan di sepanjang jalan, sama seperti barangan yang gelatin dalam lampin pakai buang.

Jadi sebelum kita mendapatkan makanan, jangan lupa air. Tidak kira apa makanan yang anda makan, najis anda tidak boleh dilembutkan jika tidak ada air yang mencukupi melalui usus anda.

Juga, makanan tidak boleh melembutkan najis yang telah pun dibentuk; serat sahaja melembutkan najis seterusnya di sepanjang jalan. Pertimbangkan saluran usus anda seperti ban berjalan. Anda mahu menyimpan bekalan yang baik serat bergerak di sepanjang saluran untuk memastikan semua pergerakan usus anda konsisten yang baik. The najis yang keras anda ada sekarang perlu lulus dalam masa satu atau dua hari. Kemudian najis baru anda dengan kandungan serat yang lebih tinggi daripada diet yang lebih baik boleh mula untuk membentuk. Kadang-kadang ia mengambil masa seketika untuk usus untuk mendapatkan digunakan untuk ini - ia mempunyai untuk menghulurkan sedikit dan mendapatkan digunakan untuk berfungsi dengan betul lagi. Sehingga itu, anda mungkin mengalami gas, kembung, kekejangan, atau ketidakselesaan ringan.

Ingat peribahasa, "Sebiji epal sehari memastikan doktor yang jauh"? Itulah tempat yang baik untuk bermula. Satu medium epal mempunyai kira-kira 3 gram serat. Anda harus makan 4 keping roti putih untuk mendapatkan bahawa serat lebih (dan dengan 4 kali kalori).

Buah-buahan dan sayur-sayuran membekalkan serat. Selain epal, buah-buahan lain dengan kandungan serat larut terutamanya tinggi termasuk raspberi, beri hitam, dan pear. Jangan mengupas epal dan pear anda - makan kulit, juga, kerana kandungan serat paling tinggi. Dan mana-mana buah-buahan di semua merupakan pilihan makanan yang lebih baik daripada karbohidrat ringkas seperti roti putih, beras putih, bijirin manis, pasta, tepung putih, atau gula.

Sayur-sayuran dengan kandungan serat yang tinggi seperti kacang, artichokes (yang makan mereka?), Kacang, bayam, lobak merah, dan brokoli. Sayur-sayuran mentah adalah lebih sihat daripada yang dimasak, namun agak lebih mungkin menyebabkan kembung. Tetapi mana-mana sayur-sayuran, dimasak atau tidak, adalah lebih sihat untuk makan daripada karbohidrat ringkas.

Bijirin penuh adalah sumber yang munasabah serat juga. Apa-apa sahaja dengan dedak adalah pilihan yang baik. Gandum atau roti rai adalah lebih baik daripada roti putih. Oat, gandum dicincang, beras perang, kacang tanah dan semua mempunyai jumlah yang baik serat larut.

Bertujuan untuk sekurang-kurangnya 5 hidangan sehari makanan ini berserat tinggi. Sekali lagi, kolon anda mungkin mengambil masa beberapa hari atau mungkin beberapa minggu untuk menyesuaikan diri dengan peningkatan dalam serat, tetapi ia harus bernilai baik dalam jangka masa panjang. Bonus tambahan: kebanyakan makanan ini mengandungi kalori yang rendah tetapi sesak penuh dengan vitamin dan nutrien lain - baik untuk anda semua jalan di sekitar.

Copyright 2010 Cynthia J. Koelker, M.D.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar